KNEKKE KODER: – På kursene våre jobber vi med å knekke koder. Det handler om å tolke og forstå spørsmålene. Finne ut hva de egentlig er ute etter, sier trafikklærer og kursansvarlig ved Positiv Trafikkskole, Martin Strønen.
KNEKKE KODER: – På kursene våre jobber vi med å knekke koder. Det handler om å tolke og forstå spørsmålene. Finne ut hva de egentlig er ute etter, sier trafikklærer og kursansvarlig ved Positiv Trafikkskole, Martin Strønen.

4 av 10 stryker på teoriprøven: – Vi hjelper deg å knekke koden

Strykprosenten på teoriprøven nærmer seg 40 prosent. – På teorikursene våre jobber vi med å knekke koden, og så godt som alle våre elever består teoriprøven, sier trafikklærer og kursansvarlig ved Positiv Trafikkskole, Martin Strønen.

Aldri før har så mange strøket på teoriprøven. Når fire av ti stryker og må ta den teoretiske prøven på nytt, hoper køene seg opp.

– Hadde flere bestått på første forsøk, hadde vi ikke hatt kø for å ta teorien. Våre ansatte jobber kveldstid og helg for å møte etterspørselen etter at vi holdt stengt tidligere i år på grunn av koronaen. Da er det utrolig synd at så mange kandidater møter uforberedt, sier fungerende avdelingsdirektør Jan Erik Myhr i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Knekker koder

– Mange tar lett på teorien, men den viser seg å være vanskeligere enn de så for seg, sier Martin Strønen ved Positiv Trafikkskole.

Han forteller at det er blitt vanlig å benytte seg av apper, og at mange løser teorioppgaver på nettet og tror de er klar for teoriprøven.

– Elevene pugger på egenhånd. Da møter de til prøven med innøvde svar, men kanskje med liten forståelse for problemstillingene. Det kan være en utfordring. I en teoriprøve kan spørsmålene stilles på ulike måter for å utfordre elevene, og da blir det ofte vanskelig. På kursene våre jobber vi med å knekke koder. Det handler om å tolke og forstå spørsmålene. Finne ut hva de egentlig er ute etter, sier Strønen.

Teorikurs er ikke obligatorisk, og det er få kjøreskoler som tilbyr det.

– Det burde vært obligatorisk. Ikke tar det lang tid heller. Vi underviser fem kvelder over to og en halv uke, og 90 prosent av våre elever består teoriprøven. Dessuten bruker man mindre tid på kjøring når man allerede er trygg på teorien, påpeker Strønen. 

Bestått-garanti

Hva elevene synes er ekstra vanskelig varierer, men noen temaer går igjen.

– Ofte handler det om bremselengde og reaksjonsevne. Men det kan være veldig individuelt.

Hovedpoenget er uansett at eleven forstår oppgaven. Da må du ha kunnskap om emnet, og da er det ikke nok å pugge, sier Strønen.

 Han minner om Positiv Trafikkskoles fornøyd-garanti og bestått-garanti.

– Du har altså muligheten til å møte til kurs, og hvis du mener at dette ikke er noe for deg, får du pengene igjen. Så du har ingenting å tape på å melde deg opp til teorikurset vårt. Videre har vi et motto: Vi får deg i mål! Det betyr at om du likevel ikke består teoriprøven, så har du mulighet til å komme tilbake til oss og ta kurset, eller deler av det, om igjen. Og det er kostnadsfritt. Vi tilbyr også individuell oppfølging, sier Strønen.

 Positiv Trafikkskoles identitet

Ove Sagen-Hafstad er daglig leder i Positiv Trafikkskole. Selv om mange kjøreskoler ikke tilbyr teorikurs, var han aldri i tvil om at hans trafikkskole skulle det.

– At vi tilbyr teorikurs er en del av vår identitet. Når vi sier at vi får deg i mål, så mener vi alvor. Og da er det helt nødvendig å tilby slike kurs, sier Sagen-Hafstad.  

Etter å ha jobbet med faget i 20 år, ser han stadig eksempler på at elever mister motivasjonen for å ta førerkort etter å ha slitt med teori i lang tid.

– Dette mener jeg er helt unødvendig. Å spandere et teorikurs på seg selv eller barna, er en liten investering i den store sammenhengen. Kurset betaler seg selv da eleven når målet raskere på normalt færre timer. Som Martin har vært inne på: Dette handler ofte om å knekke koder, og det kan også gjelde for sterke elever, understreker han.  

– Er det lønnsomt for bedriften å holde slike teorikurs?

– Det er nok en grunn til at så mange kjøreskoler ikke holder teorikurs. Men selv om det til tider ikke har vært lønnsomt for oss, har det vært et prinsipp å holde kurs. Som sagt: det er en del av vår identitet. Eleven skal bestå, og vi skal hjelpe eleven i mål. Det står vi fast på, og det vil vi fortsette med å gjøre, sier Sagen-Hafstad.

TRYGGHET: – Når du går ut fra kurset er du ganske trygg på at du kan pensum og er forberedt på spørsmålene og problemstillingene som kommer på teoriprøven hos Statens vegvesen, sier Emilie Strøm Henricks. Hun har bestått og skal kjøre opp på nyåret.
TRYGGHET: – Når du går ut fra kurset er du ganske trygg på at du kan pensum og er forberedt på spørsmålene og problemstillingene som kommer på teoriprøven hos Statens vegvesen, sier Emilie Strøm Henricks. Hun har bestått og skal kjøre opp på nyåret.

Teorikurset ga Emilie trygghet

– Det viktigste med teorikurset var nok tryggheten jeg opplevde. Hvis du sitter alene med apper og løser oppgaver på nett, går du til teoriprøven med en usikkerhet. På kurset kan du spørre om det du lurer på, og få tips om hvilke spørsmål du vil få på prøven, sier Emilie Strøm Henricks.

Emilie er 21 år og studerer økonomi. Hun er vant til å jobbe strukturert i forbindelse med studiene, og kunne valgt å lese seg opp på teorien på egen hånd. Hun var imidlertid aldri i tvil om at hun ville melde seg på et teorikurs.

Var usikker på pensum

– Man kan selvsagt lese og løse teorioppgaver på nett, men jeg var usikker på hva pensum gikk ut på. Hvis man melder seg på et teorikurs, får man svar på alle spørsmål man måtte ha. Dessuten har lærerne her mange års erfaring, og de vet hvilke oppgaver som dukker opp på teoriprøven, og hvordan spørsmålene stilles.

– Du kan få svar på mye gjennom appen, men det kan fort bli vanskelig når du skal beregne bremselengde, for eksempel, sier Strøm Henricks.

Hun hadde lest seg opp på forhånd, men opplevde at hun husket teorien og de ulike oppgavene bedre etter å ha tatt kurset hos Positiv Trafikkskole.

Fikk svar på spørsmål

– Noen ganger opplevde jeg at teorikurset bekreftet det jeg allerede visste, mens andre ganger fikk jeg korrigert eventuelle feil, eller jeg fikk svar på spørsmål jeg hadde. Og da handler det igjen om tryggheten; når du går ut fra kurset er du ganske trygg på at du kan pensum og er forberedt på spørsmålene og problemstillingene som kommer på teoriprøven hos Statens vegvesen.

Emilie Strøm Henricks har tatt teoriprøven og bestått. Nå gleder hun seg til å kjøre opp i januar.

FAKTA OM POSITIV TRAFIKKSKOLE

Positiv Trafikkskole har i dag ti lærere på bil. Ni mannlige og en kvinnelig trafikklærer. Utover dette har vi flere moped og båtfører-instruktører. Vi tilbyr opplæring på bil, manuell og automat, førerkort på henger og på moped. Vi er også stor på båtførerprøven. 

Positiv Trafikkskole ble i 2018 godkjent praksissted for Trafikklærerstudiet ved OsloMet. Vi har to godkjente praksisveiledere, og er eneste skole på Vestlandet som har denne godkjenningen. Vi er stolte av å utdanne fremtidens trafikklærere. 

Skolens slagord er: «Vi får deg i mål» For oss er det viktig at vi kan tilby et proft opplegg for elever og foresatte. Vi er faktisk en av få skoler som tilbyr teorikurs. Våre kurs har både fornøyd- og bestått-forsikring. Vi tilbyr også spesialtilpassede teorikurs for elever som har spesielle behov.

Positiv Trafikkskole er også utvikleren bak suksessen Teorifilm.no, som i dag benyttes av trafikkskoler over hele landet. Produktet, som har en verdi på 2000 kroner, er gratis for våre bil-elever. Teorifilm gjør det det mulig for elev å forberede seg til en kjøretime direkte på sin smarttelefon på vei til timen. Filmene gjør det også lettere for foresatte å sette seg inn i hva som skal læres. 

Både elev og foresatte mottar rapport på e-post etter hver time hvor det fremkommer hva som er lært, hvordan dette har gått og hva som bør øves på til neste time. 

Bli elev!

Har du spørsmål, eller ønsker å starte som elev hos oss?

Ring 469 78 888 eller benytt skjemaet under, så ringer vi deg.