Slik tar du båtførerbevis på én dag

Positiv Trafikkskole innledet for fem år siden et samarbeid med Marius Pedersen, som har spesialkompetanse på å holde båtførerkurs. Med 30 kurs og 500 elever i året er trafikkskolen blitt en ledende aktør på båtførerkurs i Bergen. Kurset og eksamen gjennomføres på én dag.

Marius Pedersen tok båtførerbeviset i Marinen som 18-åring, og har holdt båtførerkurs siden 2011. Med ti års erfaring som kursholder og 500 elever i året, har han utviklet spesialkompetanse på dette området.

Målet er å trygge trafikantene på sjøen, slik at alle har en felles forståelse av reglene, og samtidig bygge respekt for lovverket, og ikke minst for hverandre når man ferdes på sjøen.

Veien mot målet

– Vi vet at de fleste vil ta dette kurset på kortest mulig tid. Derfor holder vi intensive kurs som gjennomføres på én dag, med avsluttende eksamen på slutten av dagen. Det er mye stoff vi skal gjennom, men vi praktiserer en pedagogisk teknikk som gjør det lettere for mange å huske et pensum som i utgangspunktet kan være tungt. Vi simplifiserer; vi tar noe som gjerne er litt vanskelig, og presenterer det på en slik måte at det blir enkelt for eleven å huske. 85 prosent består på første forsøk, og vi opplever at våre kunder er veldig fornøyd, sier Pedersen.

– Hvorfor samarbeider du med Positiv Trafikkskole?

– Selve nøkkelen for meg er at denne trafikkskolen tar seg av alt det praktiske. Positiv Trafikkskole har en ekstremt god oppfølging av kunder, smilet sitter løst, det er gode og rene lokaler, og jeg kan konsentrere meg fullt og holdent om å få elevene til å bestå båtførerkurset.

Bred erfaring

– Hvorfor skal man velge Positiv Trafikkskole?

– Vi har bred erfaring med å holde kurs, sier daglig leder hos Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad.

– Tilbakemeldingene fra kundene er at det er lett å komme hit, enten man tar Bybanen eller man kjører hit og parkerer gratis. Vi har vært heldig som har fått tak i Marius. Han er en veldig dedikert fagperson på dette området, og er like opptatt av kvaliteten i det pedagogiske som vi er.

I forkant av kurset får elevene tilgang til fem undervisningsfilmer, som er laget spesifikt for at elevene skal kunne klare å bestå en eksamen. Så får de utstyr, mat og drikke, og alt er inkludert i prisen.

Kvaliteten er det viktigste

– Veldig mange av elevene som kommer til oss og tar et kurs fortsetter å ta andre kurs senere, noe vi ser på som et tegn på at de har trivdes godt hos oss. Folk tar trafikalt grunnkurs, mopedkurs og de begynner på førerkort på bil hos oss. Det er synergier som bidrar til at vi fortsetter dette samarbeidet på båt med Marius, fordi vi ser at det har en god effekt for Positiv Trafikkskole.

– For oss er kvaliteten på kurset det aller viktigste. Det vil alltid være noen som ikke får bestått på det første kurset, og de skal følges opp, understreker Ove Sagen-Hafstad.

– Alle bør ta båtførerbevis

Alle mennesker kan kjøre båter som er opp til åtte meter, og hvis du er under 16 år kan du kjøre båt som er under ti hestekrefter, men ikke fortere enn ti knop. Er du over 16 kan du kjøre båt opp til åtte meter, men du kan ha en motor som har 25 hestekrefter, men ikke kjøre fortere enn ti knop.

Ønsker du å kjøre båt som er større enn det, og som kan kjøre fortere, eller som har større motor enn det, så må du ha båtførerbevis. Disse reglene gjelder for alle personer som er født etter 1980.

– Jeg mener jo at alle mennesker bør ta båtførerbeviset. Selv for dem som mener de kan kjøre båt, vil et slikt kurs fylle hull som de kanskje selv ikke har reflektert over. Vi har hatt folk på kursene våre som har vært i godt voksen alder og som har vært sjømenn i mange år, men som ønsker å friske opp kunnskapene sine. Det er også dem som ønsker å ta kurset for å være et godt eksempel for barnebarna, sier Marius Pedersen.

Det er stadig flere på sjøen, og båtene går raskere.

– Jeg mener det er viktig å lære folk om respekt for fart og ikke minst hvilke krefter som råder når man er på sjøen. Et viktig moment på kurset er å lære å vise hensyn. Så dette er i stor grad et kurs som skal bygge moral for alles sikkerhet. Sjøfartsdirektoratet anbefaler alle å ta kurset, sier Pedersen.

Bestill ditt båtførerprøven her!

BÅTFØRERKURS: – Vi vet at de fleste vil ta dette kurset på kortest mulig tid. Derfor holder vi intensive kurs som gjennomføres på én dag, med avsluttende eksamen på slutten av dagen, sier Marius Pedersen. Han har spesialkompetanse på å holde båtførerkurs, og samarbeider med Positiv Trafikkskole.

Positiv Trafikkskole

Vår skole i Bergen er størst på kurs og best på beliggenhet. Vi henter ved skole, hjem og arbeidsplass etter avtale.

Vi kan tilby deg føreropplæring på bil, tilhenger og moped.

Positiv Trafikkskole holder også kurs og eksamen i båtførerprøven.

Våre bilelever får gratis tilgang til vår unike elevside, samt gratis tilgang til Teorifilm.no så lenge man er aktiv elev.

Teorifilm.no, som er utviklet av Positiv Trafikkskole, inneholder filmer og teoritester av alle øvelsene du skal lære. Dette medfører effektiv opplæring og mer kvalitet på den private øvelseskjøringen.