Trafikalt grunnkurs Bergen

Bergens beste trafikale grunnkurs får du hos Positiv Trafikkskole. Hos oss møter du unge, dyktige og ikke minst engasjerte lærere.

Informasjon

Vi arrangerer både ukeskurs og intensive helgekurs. Før du kan begynne å øvelseskjøre privat eller ved en trafikkskole, må du ta trafikalt grunnkurs.

• Kurset er obligatorisk og det første trinnet i opplæringen.
  • Det er på 17 timer inkl. Trafikant i mørket (mørkekjøring) og felles for alle klasser.
  • I perioden 15/3-1/10 gjennomføres kurset normalt uten “Trafikant i mørket” (mørkekjøring 3 timer)
  • Kurset skal gi grunnleggende forståelse for hva det innebærer å være en sjåfør.
  • For å ta kurset må du være minst 15 år.
  • Kurset er ikke obligatorisk for personer over 25 år. Det må imidlertid gjennomføres et førstehjelpskurs og mørkedemo før praktisk eksamen.
  • Når kurset er fullført, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre.
  • Tar du kurset i perioden 16. mars - 31. oktober uten å få gjennomført mørkekjøring, må du se på beviset ditt for å vite når på året eller hvor lang tid fremover det er gyldig.
  • Ta mørkekjøring så snart som mulig. Når du har gjennomført den får du tilsendt nytt bevis fra Statens vegvesen, og kan øvelseskjøre hele året.