MANGE KAN IKKE REGLENE: – Vi opplever at mange ikke har satt seg inn reglene for kjøring med tilhenger. Ikke bare risikerer de at ferien må avlyses, men bøtene er store, sier trafikklærer Eirik Nesse på Positiv Trafikkskole.

Tunge biler skaper problemer: Mange vet ikke at de kjører ulovlig med henger

Mange som kjører stor bil ender opp med å kjøre ulovlig med tilhenger uten selv å være klar over det. Det er fort gjort å gjøre feil, og det kan koste deg dyrt.

Har du en tilhenger, båthenger eller en campingvogn som du kobler på bilen? Reglene for kjøring med tilhenger er for mange kompliserte, og det er ditt ansvar å sette deg inn i reglene. Det er fort gjort å bli forvirret, og mange kjører ulovlig uten selv å vite det. Vet du egentlig hvor tung tilhenger du kan trekke med din bil og ditt førerkort?

Det er ikke hvor mye vekt du faktisk drar på som avgjør om du kjører lovlig, men hvor mye bil pluss tilhenger til sammen har registrert som maksimal tillatt totalvekt. For å vite om du kjører lovlig må du altså kikke i vognkortene og sette deg inn i hva både bilen din og tilhengeren maksimalt kan veie.

Dersom du er usikker, kan du enkelt sjekke hva du har lov til å trekke ved å gå inn på tilhengerkalkulatoren til Statens vegvesen: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

BE-førerkort for å kjøre lovlig

– Vi opplever at mange som kjører for eksempel Tesla X eller Audi e-tron ender opp med å kjøre ulovlig med henger uten selv å være klar over det.  Det er den tillatte totalvekten som gjelder, og blir totalvekten for høy må du ha BE-førerkort, sier hovedlærer for tilhenger ved Positiv Trafikkskole, Eirik Nesse.

Eirik, kommer med et eksempel:

– Den tillatte totalvekten på for eksempel en Audi e-tron 55 er 3170 kilo. Det betyr at du kun kan trekke minimalt med vanlige førerkort.  Tillatt totalvekt på mange campingvogner, båthengere og skaphengere kommer fort opp i 2000 kilo. Da vil totalvekten bli godt over det tillatte, og du må høyst sannsynlig ta BE-førerkort for å kjøre lovlig.

Tunge elbiler

Mange som kjøper ny bil oppdager utfordringen med hengervekt ved en tilfeldighet. De som ikke oppdager dette, risikerer kraftige bøter på mellom 8000-10.000 kroner og prikker på førerkortet ved ulovlig kjøring.

– Ofte gjelder dette folk som har kjøpt ny bli som er tyngre, og spesielt ser vi det blant dem som har kjøpt elbil eller en ladehybrid. Dette har sin naturlige forklaring da batteriene i disse bilene veier mye mer enn folk tror, sier Nesse.

Ikke bare har folk kjøpt seg tyngre bil. På våren er det mange som har kjøpt seg større campingvogn, eller kanskje en større båt. Og derfor kommer man over grensen på vanlig førerkort. Og da melder panikken seg.

Ferieplaner kan gå tapt

– Vi blir nedringt rett før sommerferien av fortvilte kunder som har oppdaget at ferieplanene kan gå tapt. På sommeren er også ventetiden på henger-oppkjøring normalt to til tre ganger så lang grunnet ferieavvikling og MC-prøver på biltilsynet. Vi kjører opplæring hele året. Hvorfor ikke gjøre seg ferdig i lavsesongen, det vil si første og fjerde kvartal? Da blir du raskere ferdig og slipper å kansellere ferieturen, sier daglig leder på Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad.

For de fleste er det verken komplisert eller tidkrevende å ta et hengersertifikat klasse BE. Det er totalt 5 timer obligatorisk kjøring, 2 timers lastesikringskurs, samt oppkjøring. Har man lang erfaring med henger vil det for mange holde med det obligatoriske. Totalprisen havner som oftest under 10.000 kroner, som er summen du risikerer å få i bot.

– I verste fall kan et uhell ende med personskade, og mange tenker kanskje ikke over de strafferettslige konsekvensene det kan få, sier Sagen-Hafstad.

Godt med repetering

Han poengterer at mange voksne og erfarne elever opplever at det kan være godt å få repetering og justering av sine kjøreferdigheter.

– Ved et BE-førerkort har man en oppkjøring på Statens vegvesen. Her blir det en totalvurdering av all kjøring som avgjør om man får bestått. Det hender elever med 30 års erfaring i trafikken stryker på banale ting som brudd på vikeplikt ved sving i lyskryss eller dårlig avvikling.

Han oppfordrer alle som er usikker på om de kjører lovlig å benytte Statens vegvesen sin tilhengerkalkulator. Her taster du enkelt inn bilens og tilhengerens registreringsnummer samt din egen førerkortklasse. Da får du svar på om du kjører lovlig eller ulovlig.

– Dersom du trenger utvidelse av førerkortet bør du snarest ta kontakt med en autorisert trafikkskole. Positiv Trafikkskole har tre godkjente lærere på henger-opplæring. Vi kan dette, og hjelper gjerne, sier Ove Sagen-Hafstad.

Bestill ditt henger førerkort her: https://www.positiv-trafikkskole.no/kurs-og-pakker/foererkort-for-tilhenger/

HØYSESONG FOR HENGERULYKKER: – Våren er høysesong for skader hvor henger er involvert, sier Edmond Wold Gaulen.

– KAN KOSTE DEG DYRT

Edmond Wold Gaulen er fagsjef på båt hos Frende Forsikring, og jobber også med forsikring og skadeoppgjør på bil. Ifølge ham kan det å ikke ha gyldig førerkort ved en ulykke fort bli en dyr affære.

– Ved en alvorlig ulykke hvor sjåfør har opptrådt grovt uaktsomt, og det foreligger årsakssammenheng mellom uaktsomheten og skaden, kan sjåføren få et regresskrav mot seg, sier han.

Ved skade på ting kan avkorting i forsikringen og et eventuelt regresskrav komme opp i flere hundre tusen kroner, og dersom det er personskade, kan kravet komme opp i flere millioner. Oppfordringen fra forsikringsselskapet er å utvide sertifikatet.

– Gyldig førerkort er et av våre vilkår. Vi ser at ulykker fort kan oppstå, og da vil dette være en god investering for å sikre seg selv og andre som ferdes på veiene, sier Gaulen.

– Feilsikring av last, eller tilfeller hvor hengeren ikke er skikkelig festet til bilen er hovedsakelig årsaken. Kan det bevises at dette er din feil, kan det ende med å koste deg dyrt.