FEIRER 15 ÅR: Ove Sagen-Hafstad begynte for seg selv med én bil i 2006. 15 år senere har Positiv Trafikkskole 12 ansatte. – Jeg har ikke noe mål om å bli størst. Da kan man fort miste oversikten. Det er viktigere å ha kontroll og sikre høy kvalitet, sier trafikkskolens daglige leder.

15 år med trafikksikkerhet

– Etter 15 år er Positiv Trafikkskole så stor som vi ønsker å være. Nå skal vi styrke og kvalitetssikre tilbudene våre og bli enda bedre på våre konkurransefortrinn, sier daglig leder, Ove Sagen-Hafstad.

Han begynte som trafikklærer ved en tilfeldighet.

– Jeg var rørlegger, men mistrivdes og følte ikke at det var et yrke som passet for meg. En bekjent mente jeg kunne passe som trafikklærer, og jeg bestemte meg for å gjøre et karriereskifte. Jeg studerte ved Statens Trafikklærerskole, og jobbet tre år for Bergen Bil og MC Skole før jeg begynte for meg selv. Da var det kun meg og én bil. Året etter, i 2006, ble Positiv Trafikkskole AS en realitet.

– Først fikk jeg en bekjent til å lage en hjemmeside, og responsen kom raskt. Da måtte jeg ansette en, og så en til. Allerede fra starten begynte jeg å utvikle visuell opplæring i bil og i klasserom, og utviklingen har vært markant. Nå brukes Teorifilm.no, som er utviklet av Positiv Trafikkskole, på over 40 trafikkskoler i Norge, forteller han.

Sikre høy kvalitet

I dag er det tolv ansatte i Positiv Trafikkskole, som har blitt Gasellebedrift både i 2011 og 2015. Sagen-Hafstad ser ingen grunn til at bedriften skal vokse seg mye større.

– Jeg har ikke noe mål om å bli størst. Da kan man fort miste oversikten. Det er viktigere å ha kontroll og sikre høy kvalitet. Vi er en god gjeng her nå, der alle drar i samme retning. Det er viktig.

– Vi har fokus på å skille oss ut på en faglig god måte. Vi jobber hver dag for å utvikle et varemerke som er synonymt med kvalitet. Vårt viktigste konkurransefortrinn er Teorifilm.no hvor elevene kan forberede seg til kjøretimene på sin smarttelefon. I tillegg får foreldrene muligheten til å sette seg inn i hvilke øvelser ungdommen deres jobber med.

Etter hver kjøretime får elev og foresatte en rapport på epost.

– Den forteller hva du har brukt penger på; hva timen har inneholdt, hvilket forbedringspotensial eleven har, hva vi skal jobbe med neste gang, og hvordan eleven og foresatte kan øve. Dette har vist seg å være veldig bra for læringsprosessen.

Når vi spør om hovedfaktorene for suksessen og utvikling peker han først og fremst på pliktoppfyllende dedikerte lærere, Teorifilm.no og rapportene som sendes elever og foresatte.

– Vi vinner også mye kunder på at bompenger, smittevern og SMS-varsling er inkludert i våre priser. Kunder ønsker ikke å bli overrasket med diverse gebyrer i ettertid, sier Sagen-Hafstad.

En livsstil

Etter 15 år kan han se tilbake på en fantastisk utvikling og et selskap med sunn økonomi og trygge arbeidsplasser.

– Ble det mer arbeid enn du trodde da du startet?

– Definitivt. Da jeg begynte for meg selv, trodde jeg at jeg kunne regulere min egen arbeidstid. Men der tok jeg feil. Det eneste du kan regulere er om du skal jobbe 14 eller 16 timer hver dag. Det blir en livsstil. Som daglig leder stempler du aldri ut. Men jeg trives med det. Samtidig er jeg glad jeg har en sterk kone som holder fortet hjemme. Uten henne hadde ikke dette vært mulig, sier Ove Sagen-Hafstad.

Når vi spør Sagen-Hafstad om hovedfaktorene for suksessen, peker han blant annet på sine ansatte. – Vi har pliktoppfyllende og dedikerte lærere. Vi er en god gjeng her nå, der alle drar i samme retning. Det er viktig.