DEN NYE TRENDEN: Førerkort på automatgir er den nye trenden blant skolens elever. – De ønsker en enklere, raskere og rimeligere vei til førerkortet, sier daglig leder på Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad. En del foresatte er imidlertid fortsatt skeptisk til å begrense førerkortet til automat.
DEN NYE TRENDEN: Førerkort på automatgir er den nye trenden blant skolens elever. – De ønsker en enklere, raskere og rimeligere vei til førerkortet, sier daglig leder på Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad. En del foresatte er imidlertid fortsatt skeptisk til å begrense førerkortet til automat.

7 av 10 lærere kjører på automatgir hos Positiv Trafikkskole: – Tar du førerkort på automatgir sparer du tid og penger

Daglig leder på Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad forteller at førerkort på automatgir er den nye trenden blant skolens elever. De ønsker en enklere, raskere og rimeligere vei til førerkortet. En del foresatte er imidlertid fortsatt skeptisk til å begrense førerkortet til automat.

Trafikkskolen på Wergeland ruster seg for fremtiden. Den er elektrisk og giret i bilen du skal kjøre kommer til å være automat, ikke manuelt. 

– Vi har de siste to årene opplevd en ekstrem økning blant våre elever når det gjelder ønske om å ta førerkortet på automatgir. I dag kjører 7 av 10 lærere hos oss automat. Om 5 år vil alle gjøre det, sier Sagen-Hafstad.

Dette henger sammen med insentivene fra staten som har et mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge fra og med 2025. 

Når det gjelder girkassen, var utviklingen markant allerede i fjor. Kun 4,7 prosent av nybilene som ble registrert i 2019 var med manuelt gir, og hele 95,3 prosent var med automatgir, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Om få år vil så godt som alle nye personbiler ha automatgir.

– Det ser vi igjen blant våre kunder. Flere og flere elever har ikke anledning til å øvelseskjøre med manuelt giret bil ettersom foresatte har gått over til elbil eller hybrid. Da er mitt klare råd at man tar førerkort på automat. Jeg anbefaler også dette for dem som ikke har mulighet til å øvelseskjøre.

Har ikke tid

Argumentene for å ta førerkort på automatgir er mange.  

– Fremtidens biler har automatgir, du kommer raskere i mål og sparer mellom 5000 og 10.000 kroner, sier Ove Sagen-Hafstad. 

Han peker også på det praktiske i hverdagen.

– Mange elever har ikke tid til å øvelseskjøre. Andre har av ulike årsaker ikke mulighet. Noen av våre kunder er småbarnsforeldre, og da er tiden begrenset. Mange går på skole og ønsker å begrense fraværet. Det samme gjelder for dem som er i jobb. Dessuten er det også elever som synes det er utfordrende å ta førerprøven. Da er løsningen automatgir.

– Hvorfor?

– Fordi med automatgir kan du sette bilen i Drive og så kjører du! Da trenger du ikke bruke tid på å sette deg inn i det manuelle giret, du trenger ikke tenke på clutch. Du flytter blikket opp, fokuserer på det du har foran og rundt deg, og du kan raskere begynne å jobbe med kjøreprosessen, altså det trafikale bildet.

– Vi opplever at mange bekymrer seg for og sliter med bakkestart. Med automatgir er ikke det et problem. Så hvorfor bruke tid på det? spør lederen på Positiv Trafikkskole.

Dersom behovet skulle endre seg, så er det kun en ny oppkjøring på manuelt førerkort man trenger. Noen kjøretimer og en ny oppkjøring vil koste rundt 5000 kroner. Skulle man være uheldig å stryke, mister man ikke sitt opprinnelige førerkort.

Leie bil i Syden

– Hva sier du til foreldre som er bekymret når 18-åringen skal leie bil med manuelt gir på ferie i utlandet?

– For det første: Hvor mange 18-åringer leier bil når de er på ferie i varmere strøk? Jeg tror ikke ungdommen reiser til Syden for å kjøre bil. For det andre: Bilutleie-firmaer følger også med i tiden; de tilbyr nå normalt automatgir.

– Et annet argument fra foreldre er at det er rimeligere for ungdommen å kjøpe bil med manuelt gir?

– Det kommer jo an på hva slags bil man kjøper. I noen tilfeller vil dette være riktig. Men da kan man spørre seg: Kommer ungdommen i huset til å kjøpe bil de neste 5 årene?

Sagen-Hafstad understreker at det finnes unntak.

– Har man planer om en karriere innen yrkesfag kan det være lurt å forhøre seg med bransjen om det er krav til førerkort med manuelt gir. Mitt inntrykk er imidlertid at mange bedrifter nå faser ut sine arbeidsbiler til elbil eller hybrid. Vi må ikke glemme at det er et klart mål fra staten at fossildrevne biler skal fases ut.

6 av 10 velger elbil

De siste to-tre årene har det vært en rivende utvikling i bilbransjen, først og fremst når det gjelder rammebetingelser, insentiver fra myndigheter og påfølgende teknologiendringer fra produsenter. Elektrifiseringen i Norge påvirker både bilistene og forhandlerne. Tallene fra i høst viser en markant økning i antall registrerte nye biler, og elbilsalget øker mest. 61,5 prosent av de nyregistrerte personbilene var elektriske i september og oktober.    

Derfor rigger Positiv Trafikkskole seg for fremtiden.

– Vi har kjøpt vår første elbil, en e-tron 55. Vi venter nå på e-tron Q4 som er forventet å være på plass hos Møller på Minde til våren. Jeg tror det blir den perfekte skolebilen for oss, og jeg regner med at den erstatter våre diesel automatgir-biler. Da får vi en bil som har lang rekkevidde, lader raskt, er lettkjørt, romslig og med uslåelig Audi-kvalitet til en fornuftig pris. Da får vi også fornøyde elever og lærere.

– Vil det bli vanskelig å få tatt førerkort på manuelt gir om få år?

– Så lenge det er etterspørsel i markedet vil det bli tilbudt opplæring på manuelt gir, sier Sagen-Hafstad, som imidlertid spår at innen 5 år vil det være få skoler som fortsatt har dette tilbudet på grunn av lav etterspørsel.

– Vi anbefaler våre elever å ta førerkortet på automatgir. Dette er vi gode på, sier Ove Sagen-Hafstad.

Bli elev: https://www.positiv-trafikkskole.no/bli-elev/

 

VELGER AUTOMAT: – Det er knapt noen som kjøper bil med manuelt gir lenger. Det er en promille av salget vårt. Og de kundene som er veldig i tvil og til slutt velger automatgir, sier at de aldri vil gå tilbake til manuell igjen, sier salgs- og markedssjef hos Audi Møller Bil på Minde, Christian Holmeide.
VELGER AUTOMAT: – Det er knapt noen som kjøper bil med manuelt gir lenger. Det er en promille av salget vårt. Og de kundene som er veldig i tvil og til slutt velger automatgir, sier at de aldri vil gå tilbake til manuell igjen, sier salgs- og markedssjef hos Audi Møller Bil på Minde, Christian Holmeide.

– Nesten ingen kjøper bil med manuelt gir lenger

Christian Holmeide er salgs- og markedssjef hos Audi Møller Bil på Minde. De siste fem-seks årene har han sett en tydelig dreining mot automatgir. – Det er nesten ingen som kjøper bil med manuelt gir lenger, sier Holmeide.

– Vi har nesten ikke manuelle girkasser hos oss. I år har det vært hundre prosent automatsalg. Dette gjelder nok for bilbransjen generelt i Norge også. Flere merker har gått helt bort fra å produsere manuelle biler. Det er knapt noen som kjøper bil med manuelt gir lenger. Det er en promille av salget vårt. Og de kundene som er veldig i tvil og til slutt velger automatgir, sier at de aldri vil gå tilbake til manuell igjen, sier Christian Holmeide.

Trygghet med automat

– Hvorfor er det likevel noen få som velger bil med manuelt gir?

– Frykten for noe nytt ligger jo naturlig i oss mennesker. Vi liker ikke endring. Og går du mange år tilbake i tid var ikke automatkassene kjent for å være spesielt bra. Automatkassene vi har i dag er veldig bra, og de girer både mer presist og raskere enn vi greier å gire manuelt, så det er vel egentlig ingen grunn til å velge manuelt – med mindre man absolutt ønsker å gire selv, naturligvis. For noen er det en del av kjøreopplevelsen, hvert fall i mer sportslige biler. 

– Jeg husker jo hvordan det var da jeg selv tok førerkort; den redselen man kjente på hvis man måtte stoppe i en bakke og ta en bakkestart. Med automatgir vil en som er fersk i trafikken føle en helt annen ro og trygghet, mener Holmeide.   

Nyhet til våren

Nå ser han frem til våren. Da kommer den nye kompakt-SUV’en, Audi Q4 e-tron, som kommer til å legge seg noe lavere i pris enn sin elektriske storebror, Audi e-tron.

– Vi vet ikke prisen ennå. Hvis du ser på konkurrentene som er Volkswagens ID.3, ID.4 og Skodas Enyaq, så ligger prisen vår i øvre sjiktet. Men i forhold til vår e-tron 55, som er en større og dyrere bil, vil Q4 være prisgunstig.

– Vil den også fungere godt som kjøreskolebil?

– Jeg ser for meg at Q4 er perfekt for kjøreskoler, fordi det er en mindre og mer kompakt bil, eleven sitter litt høyere, har mer oversikt i trafikken, og det kan bidra til at man føler seg tryggere og mer komfortabel.

Stor interesse for Q4

Det er som tidligere nevnt forventet at kompakt-SUVen Q4 blir en noe rimeligere bil en dagens storselgere, Audi e-tron, men det er også en mindre bil. Rekkevidden blir opptil 450 km (WLTP), noe som setter ny standard i klassen. Q4 blir tilgjengelig med både firehjulsdrift og bakhjulsdrift, og versjonene med bakhjulsdrift forventes å få en rekkevidde på over 500 km. Interessen er allerede stor.

– Vi har daglige henvendelser på Q4. Vi opplever et enormt trøkk og forventer et stort salg av den neste år.

– Hva kommer interessen av?

– Hovedgrunnen til den store interessen er dreiningen i det norske markedet mot elektriske biler, i kombinasjon med elbil-fordelene i Norge. I tillegg til at det kommer til å bli en fantastisk bil. Så er det jo slik at Audi e-tron er Norges mest solgte bilmodell i år. Den har fått et veldig godt fotfeste i det norske markedet. Da er det naturlig at det også blir stor interesse rundt Q4.

Positiv og god match 

Audi Møller Bil på Minde og Positiv Trafikkskole har samarbeidet i 15 år.

– Vi er en god match på flere måter. Markedet har de siste årene hatt en markant dreining mot elbiler og automatgir. Dette ser Ove Sagen-Hafstad. Han er fremoverlent og tenker nytt. Slik tenker vi også, sier Holmeide.

Han peker på at Positiv Trafikkskole har vært en veldig lojal kunde hos Audi både med hensyn til at kjøreskolen kjøper biler av dem og bruker verkstedet.

– Vi har levert et produkt som har høy kvalitet med stor driftssikkerhet, og det er viktig for en kjøreskole. Vi strekker oss dessuten lengst mulig hver dag for å gi kundene våre best mulig service, og snur oss raskt på verkstedet vårt dersom Ove har utfordringer med bilene. Positiv Trafikkskole har vært en stor og god kunde over tid, og Sagen-Hafstad er en god ambassadør for oss, uttaler Holmeide.

Positiv Trafikkskole

Vår skole i Bergen er størst på kurs og best på beliggenhet. Vi henter ved skole, hjem og arbeidsplass etter avtale.

Vi kan tilby deg føreropplæring på bil, tilhenger og moped.

Positiv Trafikkskole holder også kurs og eksamen i båtførerprøven.

Våre bilelever får gratis tilgang til vår unike elevside, samt gratis tilgang til Teorifilm.no så lenge man er aktiv elev.

Teorifilm.no, som er utviklet av Positiv Trafikkskole, inneholder filmer og teoritester av alle øvelsene du skal lære. Dette medfører effektiv opplæring og mer kvalitet på den private øvelseskjøringen.

Bli elev: https://www.positiv-trafikkskole.no/bli-elev/

 

 

Bli elev!

Har du spørsmål, eller ønsker å starte som elev hos oss?

Ring 469 78 888 eller benytt skjemaet under, så ringer vi deg.