TA BÅTFØRERPRØVEN: Bergen Marine på Søreide er en av Norges største og ledende båtforhandlere. – Et båtførerkurs er gunstig både for unge og de mer erfarne båtførerne, sier daglig leder, Jonas Gams Steine (t.v.). Daglig leder ved Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad, oppfordrer folk til å ta båtførerprøven i lavsesong, som er november til februar, da det kan være rimeligere. Kurset og eksamen gjennomføres på én dag.

Alle bør tar båtførerprøven

– Gjennomsnittsfarten på sjøen har økt betydelig. Ting skjer fortere, og du må oppfatte og forstå informasjon raskere. Et båtførerkurs vil derfor være gunstig både for unge og de mer erfarne båtførerne, sier daglig leder i Bergen Marine, Jonas Gams Steine.

Bergen Marine på Søreide er en av Norges største og ledende båtforhandlere. Daglig leder, Jonas Gams Steine, møter båtentusiaster hver eneste dag. De kommer i alle aldre og med ulik erfaring.

Hele familien på sjøen

– Vi ser ofte at man ønsker at hele familien skal ta del i livet på sjøen, også de yngre i familien. Da er man jo avhengig av at de har båtførerbevis, og slik er det ikke alltid, sier Jonas Gams Steine.

– Men det som er enda viktigere er jo det som går på sikkerhet og hvordan man skal oppføre seg på sjøen, slik at man bygger en felles forståelse for regler og adferd, og viser respekt for hverandre når man er i båt. Det kan være helt enkle ting som handler om å forstå hvordan man kommuniserer på sjøen, men også om staker, dybder og kartlesing. Sjøfartsdirektoratet anbefaler alle å ta båtførerprøven for å øke kunnskapen knyttet til navigering, sjømerker og godt sjømannskap.

– Så sikkerhet er veldig viktig til sjøs. Noen ganger får man bare én sjanse.

Større motorer, større fart

Mange erfarne folk føler kanskje at de ikke har behov for å ta båtførerprøven, men hvorfor ikke gripe muligheten til å få frisket opp kunnskapen om navigasjon og sikkerhet?

– Jeg tenker at dette kan være noe hele familien kan gjøre sammen. Mens poden lærer om lover og regler får far og mor en ny gjennomgang av gammel kunnskap, slik at hele familien bygger respekt for hvordan man ferdes på sjøen, sier Gams Steine.

Han peker også på at båtene bygges med stadig større motorer og går fortere.

– Gjennomsnittsfarten på sjøen har økt betydelig de siste tjue-tredve årene. Det betyr at ting skjer fortere, og da skal du oppfatte og forstå informasjon raskere. Dette gjelder både for unge og de mer erfarne. Når båtene blir større og går fortere, endrer også sikkerhetsbildet seg.

– Vi vil at kundene våre skal få gode opplevelser på sjøen. Og det får du gjennom kunnskap, sier Gams Steine.

– Alt for mange utsetter

– Alt for mange utsetter å ta båtførerprøven, sier daglig leder ved Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad. Han oppfordrer til å ta båtførerprøven i lavsesong, som er november til februar, da det kan være rimeligere. Kurset og eksamen gjennomføres på én dag.

Positiv Trafikkskole er kjent for å ha høy kvalitet på både kurs og kurslokale.

– Vår faste kursholder har 10 års erfaring og holder mellom 30 og 40 kurs med fornøyde elever hvert år. Jeg påser selv at den pedagogiske kvaliteten på kursene er høy, men skulle du være uheldig å stryke, sikrer vår beståttgaranti at du får hjelp til å komme i mål, sier den daglige lederen.

Hos Positiv Trafikkskole kjører man intensive kurs en lørdag eller søndag, som avsluttes med eksamen. Dette er mulig da elevene får tilgang til fem filmer med viktig pensum som de må se før kurset starter.

– 85-90 % står på første forsøk. De som stryker følges opp med et to-timers oppsummeringskurs eller nytt kurs uten ny kursavgift, opplyser Sagen-Hafstad.

Lurt å friske opp kunnskapen

Alle personer som er født 01.01.1980 eller senere og som skal føre båt med mer enn 25 hk eller over åtte meter lengde, må ha båtførerbevis. Dersom du skal føre båt i utlandet, anbefaler Sjøfartsdirektoratet at alle, uavhengig av alder, har båtførerbevis, ettersom mange land krever internasjonalt båtførerbevis, der standard båtførerbevis er en del av kravet.

– Jeg er enig med vår erfarne kursholder, Marius Pedersen, som mener at alle mennesker som skal ferdes på sjøen bør ta båtførerprøven. Selv for dem som mener de kan kjøre båt, vil et slikt kurs fylle hull som de kanskje selv ikke har reflektert over. Vi har hatt folk på kursene våre som har vært i godt voksen alder og som har vært sjømenn i mange år, men som ønsker å friske opp kunnskapene sine. Det er også dem som ønsker å ta kurset for å være et godt eksempel for barnebarna, sier Sagen-Hafstad.

Han opplever stadig at hele familier kommer på trafikkskolens kurs.

– Dessuten ser vi at mange foresatte møter opp uten at de må ta kurset. Dette øker motivasjonen til de yngste, som da som oftest klarer eksamen på første forsøk.

Positiv Trafikkskole har gratis parkering og varm mat på alle kurs. Reiser du kollektivt ligger trafikkskolen 150 meter fra bybanestoppet på Wergeland.