Nyansatt faglig leder, Christian Vindenes (t.v.) og trainee Per Martin Nygård er ikke i tvil om at Positiv Trafikkskoles unike traineeprogram skaper trygge trafikklærere.
Nyansatt faglig leder, Christian Vindenes (t.v.) og trainee Per Martin Nygård er ikke i tvil om at Positiv Trafikkskoles unike traineeprogram skaper trygge trafikklærere.

12 år med unik trainee-ordning: Slik utvikler Positiv Trafikkskole trygge og gode trafikklærere

Traineeprogrammet gjør at man føler seg trygg og klar til å bli trafikklærer, sier nyansatt trainee hos Positiv Trafikkskole, Per Martin Nygård.

Positiv Trafikkskole har tatt inn trafikklærerstudenter i sin egenutviklede trainee-ordning i tolv år.

– Jeg opplever at en del nyutdannede trafikklærere er usikre. Det er mye å sette seg inn i. Derfor er vårt traineeprogram unikt; trafikklærerne som vi har som trainee her hos oss blir selvstendige, selvgående, strukturerte og dyktige lærere, sier daglig leder hos Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad.

Han står fortsatt for rekrutteringen av nye trafikklærerstudenter, men har gitt oppfølgingsansvaret videre til nyansatt faglig leder, Christian Vindenes.

Stor forskjell hos Positiv Trafikkskole

Det er ingen krav til at en trafikkskole skal ha et traineeprogram, men den velrennomerte skolen på Wergeland gjør det likevel.

– Det er fordi vi ser at vårt unike traineeprogram skaper trygge trafikklærere, sier Sagen-Hafstad.

Han peker på flere viktigte poeng:

– Opplegget vårt gjør at vi kan supplere den teoretiske utdannelsen med praksis. Problemet med trafikklærer-utdannelsen, slik den normalt fungerer, er at det kun er én uke med hospitering på trafikkskolen i løpet av to år. Det er det som er kravet.

– Hva legger Positiv Trafikkskole opp til?

– I vår trainee-ordning legger vi opp til 8-9 uker.

– Det er jo en markant forskjell?

– Ja, det er det. Vi gjør det slik fordi det er viktig for oss å øke studentens tilstedeværelse i undervisningen. Eleven skal bli kjent med hvordan oppgaven som trafikklærer faktisk fungerer i hverdagen, sier Ove Sagen-Hafstad.   

Enorme fordeler

Nyansatt faglig leder, Christian Vindenes, kommer fra jobben som faglig leder for en av Norges største trafikkskoler. Nå skal han bruke sin kompetanse til å videreutvikle traineeprogrammet hos Positiv Trafikkskole.

– Dette er ikke vanlig i Bergen. Jeg tror ikke det er vanlig i Norge en gang. Jeg vet ikke om noen andre trafikkskoler som investerer så mye tid og penger på folk som ennå ikke er ferdig utdannet.

Han mener det gir enorme fordeler, og kikker bort på studenten Per Martin Nygård.

–  Hvis vi bruker Per Martin som eksempel, så har han som trainee fått sitte i bilen hos meg med en elev, se hvordan jeg løser ting, observere og stille alle de spørsmål han måtte ha. Det at han fikk være med meg og selv fikk se og oppleve ulike problemstillinger, og høre mine tanker om hvorfor vi underviser slik vi gjør, er mye bedre enn å lese om det.

– Hvorfor?

– Nå får han se ulike utfordringer i praksis, og han kan ringe meg når som helst. Når han spør om ting, er det gode spørsmål, og når han starter å jobbe som trafikklærer, vet han hva han skal gjøre. Det er ingen overraskelser for Per Martin, sier Vindenes.

Han peker også på at en utfordring med dagens opplæring, er at elevene trener på å bli trafikklærere i trygge omgivelser.

– Det er trygt hos oss også, men forskjellen er at her får trafikklærer-studentene ekte trening. De sitter og ser på hvordan vi faktisk løser daglige utfordringer. Per Martin har sittet på hos meg med ca tjue forskjellige elever. Slik får vi velfungerende nyutdannete trafikklærere fra dag én; det har en enorm betydning for bedriften, sier Vindenes.

– Man føler seg klar

Per Martin Nygård er altså nyansatt trainee. Han studerte ved Nord Universitet da han kom i kontakt med daglig leder for Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad.

– Positiv Trafikkskole hadde stand på skolen hvor jeg studerte, og jeg kom i prat med Ove. Han lurte på om jeg ville komme på det vi kaller for en «sitt», der vi sitter i baksetet og følger med på undervisningen en hel arbeidsdag. Det sa jeg ja til. Han ringte meg senere samme dag, og lurte på hvordan det hadde gått, og om jeg var interessert i å være med i et traineeprogram, forteller Nygård.

Han skryter av miljøet og måten han er blitt tatt imot på.

– Selv om jeg er trainee får jeg være med på personalmøter. Jeg blir invitert med på middag, og har fått tilbud om å være med alle ansatte på firmatur. Så man blir raskt inkludert og kjent med alle, sier Nygård.

Han har ett år igjen før han er ferdigutdannet som trafikklærer i juni 2026. Nå suger han til seg informasjon og tips som han kan bruke videre i utdanningen sin.

– Traineeprogrammet er utvilsomt en stor fordel. Jeg får et godt innblikk i hvordan ting fungerer, og jeg får være med på alt som har med trafikkopplæring å gjøre. Det gjør at man føler seg klar, sier Per Martin Nygård.

 

Det er dyrt å ansette feil folk. Positiv Trafikkskole har alltid vært opptatt av  å kvalitetssikre sine ansettelser sier Mona Lavik Daglig leder Qualified People
Det er dyrt å ansette feil folk. Positiv Trafikkskole har alltid vært opptatt av  å kvalitetssikre sine ansettelser sier Mona Lavik Daglig leder Qualified People

– Dyrt å ansette feil

Mona Lavik fra Qualified People har samarbeidet med Positiv Trafikkskole i 12 år. Hun foretar referansjesjekker av aktuelle kandidater til å bli trafikklærer.

– Det er dyrt å ansette feil folk. Positiv Trafikkskole har alltid vært opptatt av  å kvalitetssikre sine ansettelser, og en av metodene er referansesjekk. Gjennom en referansesamtale kan man avdekke kandidatens egnethet og evne til å prestere i stillingen. En slik sjekk er ikke nok, men det er verdifullt når det brukes riktig i kombinasjon med andre verktøy, som blant annet intervju og eventuelle tester, sier Lavik.

– Kan du gi noen hovedpunkter når det gjelder hva en referansesjekk gir?

– Den kan gi en bekreftelse eller nyansering av informasjon fra intervjuer og CV, kontekst rundt resultater og prestasjoner, innsikt i mellommenneskelige ferdigheter og arbeidsstil og varsellamper ved uønsket adferd eller uklar historikk.

Lavik forteller at man også kan finne ut av tidligere ansvarsområder, arbeidskapasitet, kvalitet og selvstendighet.

– Og man kan bli litt klokere når det gjelder kandidatens samarbeidsevne, håndtering av stress, endring og konflikt. Vi er glade for at Positiv Trafikkskole gjør en grundig jobb når de skal ansette nye mennesker, og vi ser frem til videre samarbeid, sier Mona Lavik.