FORSTÅR IKKE REGELVERKET: – Det er mange som ikke forstår regelverket med hensyn til å kjøre med henger, sier salgssjef hos Bergen Caravan, Ove Hjortland (t.v.). Daglig leder ved Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad, oppfordrer folk til å ta førerkortet på henger når det er lavsesong, som er fra november til mars.

Ta førerkort på tilhenger før ferien ryker

Mange utsetter å ta førerkort på tilhenger, og tar kontakt med Positiv Trafikkskole i siste liten. Da kan det være for sent, og i verste fall ryker ferien. Dersom du nylig har kjøpt elbil, bør du lese videre.

Selv om du kjørte lovlig i fjor, er det ikke sikkert du gjør det nå. Har du kjøpt din første elbil, kan den være betydelig tyngre enn din forrige bil. Det kan få konsekvenser når du skal kjøre med henger.

Ove Hjortland er salgssjef hos Bergen Caravan, og opplever at det er mange som ikke forstår regelverket.

– Risikerer at ferien ryker

– Det er tillatt totalvekt som er det avgjørende for om du kjører lovlig, og da må du kikke i vognkortet ditt. Dette er det mange som ikke har satt seg inn i. Det hender folk kommer til oss kort tid før de skal på ferie og oppdager at de ikke kan kjøre med campingvognen uten førerkort på henger, og det er også eksempler på folk som drar av gårde med campingvogn til tross for at vi har informert dem og at det kan de ikke gjøre, sier Hjortland.

Ettersom Bergen Caravan vet om problemet, bestiller de også reisevogner med en lav totalvekt. Dersom kunden ikke ønsker en slik vogn, og totalvekten på henger og bil overstiger det som er lovlig, tilbyr Bergen Caravan å kjøre campingvognen dit kunden ønsker.

– Det er et tilbud vi har til kunden, og vi har flere turer til Kristiansand, Larvik og til campingplasser i Oslo-området. Eller vi frakter vognen hjem til dem. Så lærdommen må være at man setter seg inn i regelverket og er ute i god tid. Utsetter man dette til like før man skal på ferie, kan man altså risikere at man ikke kommer seg av gårde, sier Hjortland.

Kan gå flere måneder

At mange utsetter å ta førerkortet på henger, er en velkjent problemstilling hos Positiv Trafikkskole. Men det er ingen grunn til å utsette dette.

– Vi vet at det i lavsesong normalt vil gå 2-4 uker fra fra du melder deg opp til førerprøve på BE til du får ledig time til oppkjøring. Når sesongen starter for fullt i april-mai kan du risikere 2 måneder ventetid. Derfor oppfordrer vi alle til å ta førerkortet på henger når det er lavsesong, som er fra november til mars. Ta det nå mens det ennå er mulig å få tatt førerprøven tidsnok, slik at ikke båt- eller campingferien ryker, sier daglig leder ved Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad.

Selv om de fleste består sin oppkjøring, er det alltid noen som er uheldig og stryker på trafikale ting som vikeplikt og fart. Da kan du risikere ytterligere 12 uker  til du får ny oppkjøring. Da henger ferien i en tynn tråd.

Kom i gang nå

– Når bør man senest kontakte dere hvis man skal ha håp om å få BE-førerkort til fellesferien?

– Skal du være på den sikre siden bør du kontakte oss senest i april. Men selv da er det ingen garantier. Slik erfaringen er med ventetid på oppkjøringer oppkjøringer i sesong, tør vi ikke love noe. Det er derfor vi oppfordrer folk til å kontakte oss nå, så kommer vi i gang tidlig på året. Først da er du helt sikker.

– Er det et krevende kurs?

– Nei, å ta førerkort på B96 eller BE er ikke en komplisert sak. Har man lang erfaring med henger, vil det normalt holde med fem obligatoriske timer i tillegg til et lastesikringskurs på to timer en ettermiddag.

– Dersom du ikke har erfaring, vil våre erfarne lærere ta deg gjennom alt du trenger å vite og gi deg nødvendig kunnskap om rygging og kobling normalt i løpet av to-tre ekstra timer.

– Hva er konsekvensen om man ikke tar førerkort på henger?

– De fleste kundene våre er menn i alderen 30-50 år, som har lang erfaring med å kjøre henger ulovlig. Boten for dette er ofte dyrere enn det er å ta førerkortet på henger. Statens vegvesen har de siste årene hatt langt oftere kontroller ettersom feil lasting utgjør en stor sikkerhetsrisiko, sier Sagen-Hafstad.