Etter å ha drevet Positiv Trafikkskole i 11 år føler Ove Sagen- Hafstad at det er på tide å gi ansvaret for den faglige driften til noen andre.

Tar nye grep for å gjøre privat øvelseskjøring mer effektiv

Positiv Trafikkskole ønsker med teorifilm.no å gi elevene større mulighet til privat øvelseskjøring hjemme, og også gi ledsagerne mulighet til tettere oppfølging av elevene.

Positiv Trafikkskole har vokst mye i løpet av årene og har i dag syv ansatte trafikklærere i tillegg til en kontoransvarlig og to ekstrahjelper. Skolen tilbyr også båtførerprøven, førerkort for tilhenger, mopedkurs, og den siste tiden har det vært stort fokus på å utvikle teorifilm.no. Derfor kommer Sindre Aamelfot, tidligere ansatt ved Positiv Trafikkskole, tilbake for å ta over rollen som faglig leder, noe han ser veldig frem til etter snart to år som trafikklærer i Ålesund.

– Det var fine år jeg jobbet der, og jeg gleder meg til å komme tilbake til gode kollegaer og et godt fellesskap. Jeg opplever også Positiv som en faglig sterk skole hvor jeg vil få muligheten til å utvikle meg som faglig leder, sier Aamelfot.

– Jeg har i mange år følt at det blir for travelt å både være faglig leder og daglig leder. Derfor skal Sindre ta over som faglig leder noe jeg tror kommer til å bli veldig bra! Det jeg gleder meg mest til er at Sindre har tatt en nyere utdannelse, har nye ideer og fått nye impulser som har gitt han et godt grunnlag, og jeg tror det blir bra med nytt frisk blod i bedriften, forteller Sagen-Hafstad.

Stort fokus på teorifilm.no

Selv om han ikke lenger skal være faglig leder betyr det ikke at han ikke har nok å ta tak i. Da nærmere 60 trafikkskoler over hele landet har inngått samarbeid med Positiv Trafikkskole medfører dette en god del reising for å gi opplæring i bruken av teorifilm.no.

– Hovedfokuset mitt nå blir på teorifilm.no, da vi har et veldig sterkt produkt. Det at elevene får  mulighet til å forberede seg til kjøretimene ved å se filmer, og at ledsagerne har mulighet til å sette seg inn i hva elevene faktisk skal jobbe med har blitt veldig populært, sier Sagen-Hafstad.

Som ny faglig leder ønsker også Aamelfot å ha fokus på teorifilm.no og ta det enda et steg videre.

– Jeg er stolt av å jobbe i en bedrift som har et så fantastisk produkt. Det er et veldig viktig hjelpemiddel for eleven, og ikke minst for ledsageren som får satt seg inn hva eleven skal kunne og hva som trengs å øves på. Det er viktig med riktig mengdekjøring, som danner et godt grunnlag for trygg kjøring i fremtiden, og dette vil teorifilm.no kunne hjelpe med.

– Trenden er at flere tar førerkort for automatgir

Aamelfot kommer også til drive opplæring på automatgir, og mener selv at automatgir vil ta over for manuelt gir i fremtiden.

– Vi ser at trenden er at flere velger førerkort for automatgir. Dersom foreldrene kun har bil med automat gir, vil det være veldig lite hensiktsmessig for eleven å ta førerkort på manuelt gir. Det blir vanskelig for eleven å få nok effektiv privat øvelseskjøring, og man kan spare både tid og penger ved å velge å ta sertifikatet med automatgir, forklarer Aamelfot.

Selv om det blir vanskelig å overlate den faglige driften til noen andre uttrykker Sagen-Hafstad at han har gjort sitt som faglig leder og at han har en del andre prosjekter som tar hans fokus fremover.

– I tillegg til å jobbe med teorifilm.no og integrere det mer i undervisningen, så kommer til å jobbe mer med å forbedre selve organisasjonen vår og styrke den. Jeg kommer heller ikke til å slutte å jobbe som trafikklærer selv om det blir mindre av det, avslutter Sagen-Hafstad.

Bli elev: https://www.positiv-trafikkskole.no/bli-elev/