Tjue år og hundre prosent elektrisk
I 2021 tok Positiv Trafikkskole et valg om å bli hundre prosent elektrisk. – Det har utelukkende vært en suksess, sier daglig leder, Ove Sagen-Hafstad.
– Vi ønsket å bli spesialister på el-bil og automatgir. For fire år siden tok vi valget om å bli hundre prosent elektrisk, som en av de første trafikkskolene i Norge av denne størrelsen, sier Ove Sagen-Hafstad.
Stor vekst
Det er flere grunner til at trafikkskolen bestemte seg for dette.
– Vi er opptatt av miljøaspektet; å drive en hundre prosent elektrisk trafikkskole er bærekraftig. Dessuten er det gunstig driftsøkonomisk. Vi trenger færre biler, og da blir det mindre kostnader på drift.
– Hvordan har det gått?
– Det har blitt en langt større suksess enn vi så for oss. Antall elever har økt over enhver forventning. I 2024 hadde vi en vekst på bil-elever på formidable 35 prosent, og 20 prosent i år.
Skolen som nå har 20-årsjubileum er i dag den fjerde største trafikkskolen i Bergen målt i omsetning.
Spesialister på el-bil
– Er du overrasket over suksessen?
– Jeg må innrømme at jeg ikke hadde trodd på så stor suksess så raskt. Jeg tror vi har lykkes med å være tidlig ute med hundre prosent elektrisk-satsingen vår, slik at folk oppfatter oss som spesialister. Og det må vi i all beskjedenhet kunne si at vi er blitt. Nå ser vi at vi tiltrekker oss folk som vil ha førerkort på automat og gjerne på el-bil. Mange unge er også opptatt av miljø, så det kan også ha litt å si, mener den daglige lederen.
Positiv Trafikkskole har nå en hel-elektrisk bilpark på 10 Audi Q4 og en Audi etron 55. Skolen har valgt Audi Q4 fordi bilen passer perfekt til deres behov: Driftsikker, lettkjørt og med lang rekkevidde.
november 2022 kjørte den siste eleven på manuell ut av skolen.
Billigere for eleven
– Da beslutningen ble tatt, følte jeg at jeg hadde støtte av alle ansatte hos oss, men samtidig var det noen av dem som lurte på om det ville bli for lite å gjøre. De var bekymret for å miste kunder. Det var også flere trafikklærere i bransjen som var forundret over at vi turte å ta dette steget, forteller Sagen-Hafstad.
– Vi inngikk imidlertid et samarbeid med Feste Trafikkskole, som på det tidspunktet hadde to lærere på manuelt gir i Bergen. Sammen driver vi også firmaet Positiv & Feste Trafikkskole, som er en ren MC-skole lokalisert hos oss på Wergeland og i Åsane.
Han peker også på at kostnaden for elevene i snitt vil bli 10.000 kroner lavere på automatgir kontra manuelt, grunnet behovet for færre timer og stort sett bedre muligheter for øvelseskjøring privat.
– Jeg opplever at foresatte som tidligere har øvelseskjørt med manuell, nå ser at den private øvelseskjøringen blir tryggere, mer effektiv og motiverende for eleven og ledsager etter byttet til automat, sier Sagen-Hafstad.
Tommy Clausen var en av de første lærerne ved Positiv Trafikkskole som fikk elbil i 2021. Han innrømmer at han var litt skeptisk.
– Det er jo litt sånn med alt som er nytt. Det jeg var skeptisk til var rekkevidde, men det har gått veldig fint. Med disse bilene og den rekkevidden som de har, er det fullt mulig å jobbe fulle dager uten å måtte lade underveis, sier Clausen.
Han peker også på at stadig flere av de foresatte kjører el-bil.
– Det er fremdeles noen som kjører fossil-bil, men de aller fleste kjører elbil, og det at eleven kjører elbil med automatgir både hos trafikkskolen og hjemme på øvelseskjøring, er naturligvis gunstig. Det virker som elevene trives i våre nye biler, og for min egen del kan jeg si at overgangen til å bli hundre prosent elektrisk har vært lettvint og positiv, sier Clausen.
Positiv Trafikkskole og Møller Bil på Minde har samarbeidet i snart tjue år.
– Utviklingen i markedet er veldig tydelig. Så godt som alt vi selger av biler er elektriske, sier salgs- og markedssjef, Christian Holmeide.
Han synes valget som Positiv Trafikkskole tok i 2021 var riktig.
– Bilkundene generelt gikk over til elektrisk. Ove Sagen-Hafstad så trenden i tiden, var fremoverlent og tok skiftet raskere enn andre, mener Holmeide.
– Vi setter stor pris på at en så stor aktør innenfor trafikkskoler i Bergen velger å kjøre vårt merke, Audi, og den modellen som han har valgt å gå for, Audi Q4, er den mest populære bilen vår. Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra ham som kunde og fra kunder generelt, og det er veldig hyggelig for oss at neste generasjons bilkjøpere får kjøreopplæringen sin i en Audi, sier Holmeide.
Og legger til:
– Positiv Trafikkskole har vært en stor og god kunde over tid, og Sagen-Hafstad er en god ambassadør for oss.