TEORI OG PRAKSIS: – En ting er å lære seg teorien, men gjennom trainee-opplegget får du se hvordan jobben fungerer i praksis, forteller Jonas Mellingen Tuft, som har kombinert trafikkskole-studier med et trainee-program hos Positiv Trafikkskole.

Unikt trainee-program skaper trygge trafikklærere

Vil du bli trafikklærer? Positiv Trafikkskole har et trainee-program som gir deg muligheten til å se og oppleve hvordan jobben fungerer i praksis, parallelt med studiene. – Trainee-programmet har tatt bort usikkerhet og gjort meg trygg på jobben jeg skal utføre, sier Jonas Mellingen Tuft.

Jonas har gått to år på trafikklærer-studiet ved Nord Universitet i Stjørdal. Parallelt med dette har han vært trainee hos Positiv Trafikkskole.

– I tillegg til undervisningen på universitetet i Stjørdal, får du en veldig tett oppfølging på Positiv Trafikkskole, både på det faglige og det praktiske. Her får jeg være med og se hvordan trafikklærere faktisk jobber, hvilke utfordringer de møter i hverdagen, både i bil i trafikken og i klasserommet. En ting er å lære seg teorien, men gjennom trainee-opplegget får du se hvordan jobben fungerer i praksis, forteller Jonas.

– Resultatet er at når jeg nå starter som trafikklærer, så føler jeg meg trygg. Jeg er godt forberedt, vet hva som kreves og kan sette i gang og konsentrere meg om jobben fra dag én. Dermed slipper jeg en innkjøringsfase med masse usikkerhet og mange spørsmål.

Sikret jobb

– Du visste også at du var sikret jobb etter endt utdannelse?

– Ja, og det også har vært en god trygghet å ha med meg hele veien i denne prosessen. Det har dessuten vært motiverende. Det er en ganske tøff studietid du skal gjennom, og du må stå på. Når du da vet at du skal tilbake her og får ansvar fra første dag, fungerer det som en ekstra motivasjon.

– Kan du fortelle litt om hvordan det er å være trainee hos Positiv Trafikkskole?

– Du blir tatt med på alt av sosiale ting og blir en del av gjengen. Så jeg har deltatt på kurs og seminar, julebord og andre sosiale tilstelninger. Jeg er blitt veldig godt tatt imot av alle sammen, og jeg har blitt kjent med folk på arbeidsplassen før jeg begynner å jobbe. Det er utvilsomt en fordel.

Usikkerheten er borte

Det er som kjent et stykke mellom Stjørdal og Bergen, men Jonas forteller at det var uproblematisk; Positiv Trafikkskole har betalt flybillettene, slik at deres fremtidige arbeidstaker har kunnet kombinere studiene og trainee-programmet.

– Hvilke forventninger hadde du?

– Før jeg begynte på dette studiet kviet jeg meg litt til den delen av jobben som handler om å stå foran elever i et klasserom og undervise. Faktisk nølte jeg litt med å gå i gang med dette studiet på grunn av at jeg var usikker på hvordan jeg ville trives i en slik situasjon foran 15-16 elever. Men etter kombinasjonen av studier og trainee-programmet, kjenner jeg meg mye roligere enn jeg på forhånd trodde jeg skulle være. Her på Positiv Trafikkskole har jeg fått være med på 4-5 kurs og jeg har fått se hvordan det fungerer. Det har fjernet den verste usikkerheten. Man blir tryggere på jobben man skal gjøre.

– Du gleder deg til å begynne å jobbe?

– Jeg gleder meg veldig. Det skal bli godt å komme i gang.

Strukturerte og dyktige lærere

Etter snart 20 år i bransjen har daglig og faglig leder i Positiv Trafikkskole, Ove Sagen-Hafstad, god kjennskap til hvilke utfordringer ferske trafikklærere kjenner på.

– Jeg opplever at en del nyutdannede trafikklærere er usikre, kanskje spesielt knyttet til det å holde kurs for elever. Det er ikke så rart, for det er mye du skal kunne og mye du skal lære videre til elevene. Dette med trainee-program er ikke unikt, men i min bransje er det ikke vanlig. Nå er det ni år siden vi hadde vår første trainee. De trafikklærerne som vi har som trainee her hos oss blir selvstendig, selvgående, strukturerte og dyktige lærere, sier Sagen-Hafstad.

Og legger til:

– Når vi tar 830 kroner for en kjøretime må kunden kunne forvente at vi leverer et produkt som kan forsvare den prisen. Og jeg må være trygg på at den ansatte leverer hundre prosent fra dag én. Og det er jeg. Dessuten bidrar trainee-programmet til at vi blir bedre kjent med personen vi skal ansette.

– Hva ser du etter når du skal ansette en trafikklærer?

– Jeg er opptatt av personligheten. Trafikklæreren må ha evner til å formidle kunnskap og skape trygghet. Og så ser jeg etter en person som kan passe inn i miljøet vårt og bidra til å sikre bedriftens kvalitetsstempel.

KLAR FRA FØRSTE DAG: – Da jeg begynte å jobbe hos Positiv Trafikkskole følte jeg ikke at det var en start, men en fortsettelse. Jeg startet med å holde trafikale grunnkurs fra dag én. Jeg fikk en pangstart, sier Davidsen

Simen fikk en pangstart

Simen Davidsen startet i jobben som trafikklærer hos Positiv Trafikkskole sommeren 2020, etter to års studier ved Nord Universitet og to år som trainee ved trafikkskolen på Wergeland.

– Jeg ble raskt en del av gjengen. Så da jeg begynte å jobbe hos Positiv Trafikkskole følte jeg ikke at det var en start, men en fortsettelse. Jeg startet med å holde trafikale grunnkurs fra dag én. Jeg fikk en pangstart, sier Davidsen som også er blitt aksjonær i firmaet.

– Er det noen ulemper med trainee-programmet?

– Det går jo noe ekstra tid, men den tiden får du tilbake når du begynner å jobbe, for du er klar med det samme. Jeg hadde fulle ordrebøker fra første dag, så økonomisk er det en fordel. Det er egentlig ingenting å lure på, sier Davidsen.

Ønsker du å bli trafikklærer i Bergen og vil vite mer om vårt trainee program?

Ta kontakt med daglig/faglig leder ove@positiv-trafikkskole.no eller 93426671 kl. 0800-2100 alle dager